Internethandel og Hjemmesider er Nudging mere end alt andet. Det er ofte helt sort snak for “specialisterne” der snakker placeringer, AI, ChatGBT, Ads, Bing, SEO, Facebook, Instagram, Pinterest, Datadrevet markedsføring, Kunde Rejsen, 360 grader analyse, etc.
Alle ovenstående fagudtryk og fokusområder er fase 2 eller 3 henimod en velfungerende salgsplatform.
Nudging/Content er fase 1 i et hvert forsøg på at forbedre sin indtjening via digital markedsføring.
Nudging er hvordan internethandel startede. Før internettet med hjemmesider og internet butikker var der ikke noget tilsvarende, derfor var de første mange år på nettet ÈN stor Nudging opgave. Det at skulle vænne folk til at handle på nettet var ikke let. Det handlede hele tiden om at nudge folk, fortælle hvor sikkert det var, hvor hurtigt det gik, hvor effektivt det var, hvor prisstærkt det var, at man ikke ville snyde nogen, at PostNord ikke gjorde det med vilje:-),etc.
Langsomt men sikkert blev den fælles nudging indsats på nettet, og i samfundet generelt medvirkende til at internethandel blev “stuerent” endda blev internethandel markedsdefinerende.
Overgangen fra samfundet til individet
For os der har været med hele vejen, er overgangen fra at skulle nudge samfundet/befolkningen til at skulle nudge den enkelte forbruger, kommet langsomt men sikkert. Det har betydet at vi gradvist i perioden fra 2008 til 2012 omstillede og forfinede den personlige nudging.
Nu er det nemlig ikke et spørgsmål om det er en god ide at handle på nettet, men mere et spørgsmål om hvem man skal handle med.
Nogen vil kalde det branding, andre markedsføring eller salgsfremmende tiltag.
Alt dette skal med, men hvis man ikke har for øje at kunderne skal nudges til at handle i netop jeres butik, så bliver det alt for ofte et spørgsmål om pris.
Nudging – Hvad vil det sige at nudge?
At “nudge” betyder at påvirke eller skubbe nogen forsigtigt i en bestemt retning, typisk for at guide dem til at træffe en bestemt beslutning eller ændre deres adfærd, ofte uden at give dem direkte instruktioner eller presse dem hårdt. Nudging bruges ofte inden for adfærdsøkonomi og adfærdsvidenskab som en metode til at fremme ønsket adfærd eller beslutninger hos mennesker ved at manipulere deres valgmiljø på en ikke tvingende eller en ikke pressende måde. Det handler om at skabe forhold, der gør det lettere for folk at træffe valg, som de måske allerede ønsker at træffe, men som de måske har svært ved at træffe på grund af forskellige former for træghed eller forhindringer. Nudging er at fortælle kunden hvorfor de skal vælge jeres butik fremfor konkurrenterne.
Se mere her.
https://depot-opbevaring.dk/
https://poolhus-udlejning.dk/
https://xn--loppebrn-deluxe-bub.dk/
https://oneline-art.dk/
https://bymunkskov.dk/
https://bkind.dk/
Google Hjælp KLIK HER
Noderne er ikke Musikken KLIK HER
Vores Historie KLIK HER‘
Lasse Skov KLIK HER
Christian Munk Skov KLIK HER